Ružomberský hlas
  • Piatok 13. december 2024
  • 0:0:0
  • Online:

Od nedele 11. júna jazdia vlaky národného dopravcu podľa nových cestovných poriadkov. Kým v Mikuláši sa môžu ľudia tešiť, Ružomberku znovu zostali len oči pre plač...  Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovala o pravidelnej zmene cestovného poriadku, ktorá vstúpila do platnosti od 11. júna. Pre obyvateľov dolného Liptova nejde o dobré správy, kým o našich východných susedoch sa to povedať nedá.

V zásade sa odchody niektorých vlakových súprav národného dopravcu z Ružomberka posunuli len v intervale od jednej do piatich minút. V regionálnej doprave boli zmenené časy odchodov štyroch osobných vlakov (Žilina – Liptovský Hrádok, so zastávkami aj v našom okrese), ide však rovnako o nepatrné posuny približne o minútu.

A teraz sa pozrime na nový grafikon z iného uhla pohľadu. Ide o tzv. IC vlaky (InterCity), ktoré pri každej príležitosti štátne železnice nezabúdajú označiť prívlastkom „komerčný produkt“, na ktorý nedostávajú dotácie od štátu.

Kým od záveru minulého roka (kedy bola predošlá zmena cestovných poriadkov) IC vlaky už nestáli v Ružomberku, ani v Liptovskom Mikuláši, od 11. júna 2023 sa to zmenilo. „ZSSK prehodnotila vedenie a zastavovanie svojho komerčného produktu IC vlakov na základe požiadaviek a pripomienok svojich zákazníkov,“ informuje národný dopravca.

Aby sme predošlú vetu upresnili, približne polovica všetkých IC vlakov – ktoré doposiaľ nestáli u nás, ani v Mikuláši – od nedele zastavujú u našich východných susedov. Na trase KE-BA ide o vlaky s odchodom 6:58 a 20:00, na linke BA-KE o súpravy 9:08, 15:08 a 20:40 (z Liptovského Mikuláša).

Ružomberok však naďalej zostal bez jedinej IC súpravy, ktorá by v našej stanici zastavila. Ak sa domnievate, že je to kvôli apatii cestujúcej verejnosti u nás, ste na omyle. Odpovedá hovorca ZSSK Tomáš Kováč, exkluzívne pre Ružomberský hlas:

„V našej evidencii pripomienok sme za obdobie od začiatku platnosti grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023 zaznamenali približne rovnaký počet občianskych podnetov k nezastavovaniu IC vlakov v stanici Liptovský Mikuláš a v stanici Ružomberok. Hromadnú petíciu občanov v prospech zastavovania IC vlakov v Liptovskom Mikuláši a Ružomberku neevidujeme.“

Možno si myslíte, že dopravca uprednostnil Mikuláš pred Ružomberkom preto, že do záveru vlaňajška, kedy ešte IC súpravy v oboch mestách zastavovali, nastúpilo a vystúpilo v „meste pre všetkých“ podstatne viac ľudí ako u nás.

Ani toto nie je pravda.

Znovu má slovo hovorca ZSSK: „Pred zmenou grafikonu v Ružomberku spolu v priemere denne nastupovalo a vystupovalo v IC vlakoch 114 cestujúcich a v Liptovskom Mikuláši 125 cestujúcich.“

Logicky sme sa teda spýtali, čo v konečnom dôsledku rozhodlo o tom, že v Ružomberku žiadne IC vlaky naďalej nezastavujú, kým v Mikuláši áno. Dostali sme veľmi zvláštnu, rúškom tajomstva zahalenú odpoveď: „Bolo to na základe našich interných obchodných prepočtov, ktoré ukázali, že je pre našu spoločnosť toto riešenie ekonomicky rentabilnejšie a efektívnejšie.“

Nejasná odpoveď len nahráva možnosti, že skutočný dôvod môže byť aj niekde inde. Či už niekto z „mikulášskych papalášov“ loboval za zastavovanie IC vlakov, alebo to bol niekto(rí) z vplyvných majiteľov chát a nehnuteľností v Demänovskej doline či Jasnej, nevieme.

Isté však je, že na otázku ohľadne možného lobovania vplyvných osobností či zapojenia sa orgánov štátnej správy či samosprávy (napríklad radnice) do tohto procesu, sme odpoveď nedostali.

Na záver nás zaujímalo, kedy by najskôr mohlo dôjsť k zmene, teda k zastavovaniu IC vlakov aj v Ružomberku, a čo preto treba urobiť. Tomáš Kováč zo ZSSK nám k tomu uviedol: „V súčasností o opätovnom obnovení zastavovania IC vlakov v Ružomberku neuvažujeme.“

(článok sme uverejnili v Ružomberskom hlase č.12/2023)

Vyhľadávanie

Piatok 13. december 2024
0:0:0
Online: