Cyklus komorných koncertov Hudba u Fullu bude pokračovať v druhej polovici júna v Galérii Ľudovíta Fullu dvoma koncertmi. V nedeľu 18. júna o 18:00 h sa v priestoroch galérie predstavia poľsko-slovenské duoAccosphere a LLLeggiero Woodwind Trio z Krakova.
V ich interpretácii zaznejú diela poľsko-francúzskeho skladateľa a klaviristu Aleksandra Tansmana (1897-1986), súčasného ukrajinského autora Volodymyra Runčáka, krakovského skladateľa a pedagóga Wojciecha Widłaka, Edvarda Hagerupa Griega (1843-1907), považovaného za najvýznamnejšiu osobnosť nórskej hudby, ktorého tvorba vychádza z národných tradícií Nórska, a slovenského skladateľa Petra Machajdíka.
duoAccosphere založili v roku 2011 Alena Budziňáková a Grzegorz Palus – umelci, ktorých spája spoločná vášeň a ochota propagovať klasickú akordeónovú hudbu. Ich činnosť vyjadruje symbiózu spoločného chápania sveta a hudby, obohatenú o osobnostné črty každého z hudobníkov – vynikajúcich predstaviteľov poľského a slovenského akordeónového umenia. O kvalite a renomé súboru svedčí vynikajúce medzinárodné vzdelanie hudobníkov a súhrn individuálnych skúseností každého z nich. Pridanou hodnotou sa ukazuje aj spojenie dvoch perfektne zvládnutých typov súčasného koncertného akordeónu, teda klávesového a gombíkového nástroja. duoAccosphere má za sebou takmer dvesto koncertov v Poľsku a zahraničí (Rakúsko, Bosna a Hercegovina, Čína, Česko, Dánsko, Nemecko, Litva, Slovensko, Ukrajina). Umelci účinkovali na pódiách ako Berlínska filharmónia, Konzerthaus Detmold, Rádio WDR3 v Kolíne nad Rýnom, Tonhalle Düsseldorf, Odeská filharmónia, Filharmónia Karola Szymanowského v Krakove, Filharmónia Oskara Kolberga v Kielciach, Európske centrum Krzysztofa Pendereckého alebo Národné centrum múzických umení v Pekingu. Súbor pravidelne účinkuje aj na festivaloch akordeónovej, barokovej, komornej a súčasnej hudby. Duo získalo ocenenia na národných a medzinárodných súťažiach, napríklad prvé ceny na akordeónových festivaloch v Pule, Sanoku, Mławe a Chełme. duoAccosphere úspešne vystúpilo v ružomberskej Galérii Ľudovíta Fullu v rámci cyklu koncertov komornej hudby Hudba u Fullu aj v roku 2019.
LLLeggiero Woodwind Trio v zložení Maksymilian Lipień (hoboj), Piotr Lato (klarinet) a Damian Lipień (fagot) vzniklo v roku 2018 v Krakove. Všetci traja jeho členovia sú absolventmi Hudobnej akadémie v Krakove, kde aj pedagogicky pôsobia. Venujú sa interpretácii sólovej i komornej hudby. Účinkovali na mnohých medzinárodných festivaloch hudby rôznych období. Sú členmi Beethoven Academy Orchestra a Poľského rozhlasového orchestra v Katoviciach. Spolupracujú aj s orchestrami ako sú Sinfonia Varsovia, Poľská komorná filharmónia Sopot, Podkarpatská filharmónia, Komorný orchester mesta Tychy AUKSO. Nahrávali pre Poľský rozhlas a pre vydavateľstvá Tacet, Accentus, Le Fox Music, DUX a Universal Music. Trio pravidelne uvádza diela európskych skladateľov od klasickej éry až po súčasnú hudbu (W. A. Mozart, A. Tansman, E. Schulhoff, J. Ibert, J. Francaix, A. Szałowski, W. Lutosławski.
Vo štvrtok 29. júna o 18:00 h v Galérii Ľudovíta Fullu vystúpi popredná slovenská sopranistka Jana Pastorková. Na gitare ju bude sprevádzať gitarista Karol Kompas. V ich novom koncertnom programe nazvanom „Piesne o láske – Chansons d'amour“ zaznejú diela Gabriela Faurého, Jevdenija Iršaia, Petra Machajdíka, Pauline Viardotovej, Erika Satieho, Reynalda Hahna a Dušana Martinčeka.
Jana Pastorková študovala spev na Konzervatóriu v Bratislave, na VŠMU a interpretáciu starej hudby na Conservatoire National Supérieur de Musique v Lyone. Zúčastnila sa interpretačných kurzov v Prahe, Brne, Siene, Périgueux, Brémach a na Bachakademie v Stuttgarte. Počas štúdií pôsobila ako hosť v Opere SND, Komornej opere, v Štátnej opere v Banskej Bystrici, kde neskôr bola angažovaná ako sólistka a zároveň spolupracovala s Komornou operou Orfeo v Brne. V súčasnosti sa venuje koncertnej a pedagogickej činnosti. Repertoár Jany Pastorkovej siaha od 17. storočia po súčasnosť. Premiérovo uvádza skladby slovenských autorov. Spolupracuje s viacerými domácimi a zahraničnými ansámblami ako napr. Slovenská filharmónia, Musica aeterna, Solamente naturali, Ars Antiqua Austria, Cappella Istropolitana, Slovenský komorný orchester, Štátny komorný orchester Žilina, VENI ensemble a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. Realizovala nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Musica, LUX media, Slovart records, Ecolio, AP Projekt, Hudobný fond a Vydavateľstvo Slovenského rozhlasu.
Karol Kompas študoval gitaru na Konzervatóriu v Žiline, na VŠMU v Bratislave u profesora Jozefa Zsapku a na Hudobnej Akadémii v poľských Katowiciach. Doktorát získal na Katedre hudby UKF v Nitre, kde v súčasnosti pôsobí. Učí tiež na Konzervatóriu v Topoľčanoch. Okrem klasickej hudby študoval aj jazz. Získal niekoľko ocenení na interpretačných súťažiach doma ale i v zahraničí, napríklad v Londýne, v Krynici v Poľsku. Okrem Slovenska vystupoval na festivaloch v Anglicku, Rakúsku, Nemecku, Poľsku, Srbsku a Čechách. Ako sólový i komorný hráč spolupracoval s orchestrami ako VENI ensemble, Musica Aeterna, ZOE orchestra a i. Je zakladateľom súborov PiaTango Project a Mertz Guitar Duo. V posledných rokoch sa Karol Kompas zameriava najmä na slovenskú hudbu a hudbu Argentíny, rovnako v sólovej aj komornej interpretácii. Absolvoval niekoľko sérií koncertov s dramaturgiami nazvanými ako „Päť storočí gitary na Slovensku“, „Príbehy argentínskeho tanga“, „Gitarová hudba Argentíny“. Zaoberá sa tiež aranžovaním a komponovaním komornej hudby.
Projekt Hudba u Fullu 2023 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Koncert poľských umelcov podporili tiež Poľský inštitút v Bratislave, Ministerstvo kultúry a národného dedičstva Poľskej republiky v rámci programu "Objednávky skladateľom" implementované Národným inštitútom hudby a tanca, Hudobný fond a SOZA. V spolupráci so SNG – Galériou Ľudovíta Fullu. Viac informácií o podujatí a projekte Hudba u Fullu nájdete na stránke občianskeho združenia Simach Art https://simachart.weebly.com. Mediálnym partnerom projektu je Ružomberský hlas.